HIER IN BERLIN
An initiative by visitBerlin and you
Think. Debate. Express your views.
Apart from visitBerlin’s core task of promoting the city within Germany and abroad, it also has an increasing focus on tourism partnerships and internal marketing initiatives. In 2016, after attracting a steadily growing number of visitors for years, Berlin’s overnight stays topped the 31 million mark. This growth also ushers in changes in neighbourhoods and urban environments.
Against this background, the Senate Chancellery, Senate Department for Economic Affairs, Energy and Public Enterprises, Senate Department for Urban Development and the Environment, Berlin Partner, DEHOGA and the Berlin Chamber of Commerce (IHK) commissioned visitBerlin to develop a project on maintaining the acceptance of the tourism industry in the city, evaluating potential activities and driving forward their implementation. The overall aim is to evolve innovative approaches supporting a sustainable culture of welcoming tourists, and hence secure over the long term one key factor in the city’s economy.
In this process visitBerlin provides a point of contact and a network for the actors involved (e.g. offering a platform for discussions with Berlin boroughs, policy-makers, Berlin initiatives and businesses in the tourism sector), and implements individual measures which lie within the company’s remit and sphere of responsibility.
All information about our initiative - you can find on our website www.du-hier-in.berlin
Unser Fokus liegt auf Dialog und der Zusammenarbeit für einen Berlin-Tourismus, der gut für die Zukunft gewappnet ist.
In November 2014, the first workshop was held with local residents to develop ideas for Berlin’s culture of welcoming tourists, and it generated a number of proposals for various projects.
Since 2016, visitBerlin and the HIER IN BERLIN mobile have been touring local districts and neighbourhoods. At weekly markets, festivals, and busy public spaces we have been discussing ‘Berlin and tourism’ with local residents, encouraging feedback, questions and ideas, and distributing information on tourism in the city. Local residents could also put their thoughts down on paper and leave a note anonymously in a ‘Your Views’ post box.
In 2017, the HIER IN BERLIN team visited 15 locations in the districts of Charlottenburg, Mitte, Neukölln, Prenzlauer Berg and Schöneberg. In talks with over 760 people, they found a large majority of locals taking a positive view of tourism in the city.
The recurring criticisms revolved around letting apartments as holiday accommodation / Airbnb (due to a shortage of apartments and increasing rents) and the feeling the city is becoming noisier and dirtier (the fundamental feeling that the city is changing). Most local residents in Berlin said that they avoid the ‘tourist hotspots’.
The neighbourhood tour is being continued this year because for us it is very important to get in contact with the locals. Here you can find the dates of our neighbourhood tour.
2024 haben wir an 10 touristischen Hot-Spots viele Gespräche geführt. Für die Mehrzahl der Berliner:innen ist der Tourismus eine große Bereicherung für die Stadt und auch die Wichtigkeit des Wirtschaftsfaktors Tourismus für Berlin wird anerkannt. Wiederkehrende kritische Themen sind beispielsweise die Ferienwohnungen (fehlender Wohnraum und steigende Mieten) und das Gefühl, dass die Stadt immer lauter und verschmutzter wird (das grundsätzliche Gefühl, dass sich die Stadt verändert). Auch die Ballung touristischer Hotspots wurde häufiger kritisch angemerkt.
Die Partizipation von Euch Berliner:innen ist uns wichtig. Daher haben wir im Jahr 2022 gemeinsam mit der Senatsverwaltung für Wirtschaft, Energie und Betriebe den Bürger:innenbeirat Berlin-Tourismus initiiert, um bei der Bürger:innenbeteiligung neue Wege zu gehen. Der Bürger:innenbeirat ist ein unabhängiges Gremium aus 24 engagierten Bürgerinnen und Bürgern aus den 12 Bezirken Berlins, welcher sich für eine zukunftsorientierte und umweltverträgliche Gestaltung des Stadttourismus einsetzt.
visitBerlin has also implemented other measures as part of the HIER IN BERLIN project, including:
- The annual “Experience Your City” (Erlebe Deine Stadt) weekend (Berlin residents invited to take a short city break in the city where they live)
- An annual survey on the acceptance of tourism (citizen survey)
- The travel guide app “Going local Berlin” (a contribution to steering tourist flows)
- The city networks with e.g. New York, Vienna, Barcelona and Amsterdam, to learn about and take into account solutions successfully applied in other major tourist cities.
In addition, visitBerlin’s communication activities are to put those boroughs less frequented by tourists more in the spotlight and lend greater weight to the significance of tourism as an economic factor.
All information about HIER IN BERLIN, dates of our “Kiez-Tour” and the opinions of the Berliner, you can find on our website www.du-hier-in.berlin.
Online-Umfrage
Berlin lebt von seiner Vielfalt und Kreativität der Menschen – und genau deshalb ist deine Meinung wichtig! Mit einer kurzen Teilnahme an unserer Umfrage kannst du dazu beitragen, den Tourismus in Berlin noch nachhaltiger und stadtfreundlicher zu gestalten. Du hast Ideen, Anregungen, Wünsche zur Entwicklung des Berlin-Tourismus? Dann mach mit und setze ein Zeichen für ein Berlin, indem wir gerne leben wollen und sich Berliner:innen und unsere Gäste gleichermaßen wohlfühlen und fülle unsere Umfrage unter diesem Link aus.
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Entdecke Berlin neu mit @du_hier_in_berlin! Hier berichten wir über unsere Angebote von visitBerlin und für Berlin. Von Berlin-Tipps fernab des Mainstreams bis hin zu Themen wie Mehrweg und Nachhaltigkeit, Dialog sowie gesellschaftlichem Engagement und Mitmach-Aktionen – unser Ziel ist es, dich für Berlin zu begeistern und gemeinsam Verantwortung für unsere Stadt zu tragen.